Piektdiena, 2024.gada 29.marts
Vārda dienu svin: Aldonis, Agija

Navigācija

SKOLAS JAUNUMI

Zinātnes un mākslas krustpunkti
26.05.2021
“Kāpēc man jāmācas visi priekšmeti?”, “Kur man dzīvē tas noderēs?”, “Priekš kam man jāmācās ķīmija vai fizika, ja es būšu mākslinieks?”. Tie ir jautājumi, kurus bieži uzdot skolēni sev, skolotajiem un vecākiem. Zinātniskā teātra izrāde “Zinātnes un mākslas krustpunkti” ar konkrētiem piemēriem sniedz atbildes uz šiem jautājumiem.

Pirms tiešsaistes nodarbības skolēni tika rosināti izteikt savu viedokli par to, kas tad ir laboratorija, ar ko tā saistās, kādi cilvēki tur strādā; kas ir kaskadieri, specefekti utt. Skolēni izteica savas domas par to, kā filmās tiek panākts ticamības efekts, kādus trikus, ko izmanto filmēšanas laukumā, viņi zina. Prezentācijas veidā tika sniegts arī īss ieskats par to, kas ir A.Grīna romāns „Dvēseļu putenis”, cik seni notikumi tajā tiek atainoti, kā arī neliels ieskats grimmētavās un ģērbtuvēs (kas notiek aizkadrā).
Tiešsaistes nodarbību laikā 3. - 8. klašu skolēniem tika stāstīts par to, cik ļoti zinātne ir saistīta ar mākslu un māksla ar zinātni! Skolēni, diskutējot ar nodarbības vadītāju, mēģināja noskaidrot, kuras profesijas pārstāvjiem ir jāpārzina ne tikai māksla, bet arī ķīmija, matemātika un fizika. Vislielākā uzmanība tika veltīta tieši specefektu radīšanai filmās, par pamatu ņemot kulta filmu “Dvēseļu putenis”. Skolēni uzzināja dažādus veidus, kā iegūt mākslīgo sniegu, mākslīgās asinis, kā un no kādiem materiāliem tiek veidotas rētas, kā arī iepazīstināti ar sprādzieniem, kas saistīti ar degšanu. Dažādi eksperimenti tika veikti arī nodarbības laikā, lai skolēni varētu novērtēt to ticamību! Nodarbībā tika atklāts, kā tiek filmētas filmas, kad dabā ir nepiemēroti gadalaiki un laikapstākļi, kuri neatbilst gadalaika mēnesim. Kā arī nodarbības vadītājs vairākkārt bija uzsvēris, ka grimētāja un specefektu speciālista ieguldītais laiks un pūles ir atkarīgas no filmēšanas rakursa un attāluma.
Pēc nodarbības skolēni atzina, ka bija pārsteigti par to, cik vienkārši, dabīgi un mājās pieejami materiāli (medus, pārtikas krāsvielas, kartupeļu ciete, papīrs, glicerīns) tiek izmantoti mākslīgā sniega un mākslīgās asins radīšanā. Skolēni uzsvēra, kā īpaši aizraujoši bija vērot eksperimentus ar uguni, vielu ķīmiskās reakcijas, lai radītu mākslīgas asinis, ādu un sniegu; neparasti bija dzirdēt, ka ikdienā lietojamas vielas un to maisījumus var izteikt ķīmiskās formulās un tas “skan, kā burvestības”, bet lai izgatavotu reālistisku rekvizītu ir jāizprot mehānikas likumus un jāzina vielu blīvumi. Daudzi atzīmēja, ka pēc šīs nodarbības ar nepacietību gaida fizikas un ķīmijas stundas, kurās arī varēs eksperimentēt.
Skolēni atviegloti nopūtās, uzzinot, ka filmās cilvēki nedeg pa īstam un netiek sašauti vai sadurti pa īstam, un novērtēja to, ka ir jābūt precīziem aprēķiniem, lai veiktu šādus eksperimentus.
Nodarbības vadītājs aicināja ielūkoties filmas “Dvēseļu putenis” mājas lapā dveseluputenis.lv sadaļā Aizkadri, lai gūtu plašākas zināšanas par filmas tapšanu un tajā izmantotajiem specefektiem, kas skolēnos radīja interesi.
Galvenā gūtā atziņa - nav mākslas bez zinātnes un zinātnes - bez mākslas! Spriežot par mūsdienīgas un reālistiskās filmas radīšanās nosacījumiem, skolēni nonāca pie secinājuma, ka tas nav iespējams bez mākslas un zinātnes mijiedarbības, bez ķīmijas un fizikas likumu zināšanas, bez vēstures notikumu un procesu izprašanas.
Pārsvarā skolēnu atsauksmes bija līdzīgas:
• “Man patika un bija interesanti uzzināt par to, kā taisa asini un, kā viņi taisīja sniegu. Vēl man bija interesanti, kā viņi tik reālistiski taisa plēstus ievainojumus. Obligāti noskatīšos filmu!”
• “Es uzzināju, kā taisīt mākslīgas asinis un kā taisīt mākslīgas rētas. Man patika uguns rokā! Tas izskatījās ļoti bailīgi, bet tajā momentā tu zināji ka, tas nav bīstams.”
• “Man patika, ka varēju uzzināt daudz ko jaunu par filmu rekvizītiem, kaskadieriem, efektiem, ainu veidošanu un pārējām ar teātri un kino saistītām lietām, jo man ir diezgan liela interese par šo tēmu, jo pati vēlos kļūt par aktrisi, kā arī jau esmu piedalījusies īsfilmā par 2. pasaules karu.”
• “Stunda bija ļoti interesanta. Es uzzināju, kā veic dažus specefektus un kā to izveidot mājas apstākļos. Daži specefekti man noderēs dzīvē (piemēram, izvedot make up uz haloween).”
• “Nodarbība bija ļoti interesanta un bija paradīti aizraujoši eksperimenti, kuri ir izmantoti kino industrijā. Kopumā man ļoti patika, gribētos to apskatīt arī klātienē, nevis caur kameru.”
Jaunumi

MŪSU ZIŅAS